woensdag 15 oktober 2014

Openklasdag 2014

Vandaag was het openklasdag in het klasje van Adeline. Op een woensdag van 8u30 tot 10u15 (tot aan de speeltijd). Niet echt de meest optimale timing voor de gewone werkmens, maar goed voor deze ene keer had ik besloten om verlof te nemen want de gelegenheid om eens een blik te werpen in dat kleuterklasje van Adeline wil ik zeker niet aan mij voorbij laten gaan!

Adeline stond al aan de poort te kijken waar ik bleef want mama had gezegd dat ze ging komen dus kon ze er maar beter zijn! Ik was gelukkig (oef) net op tijd voor de bel ging! Adeline was duidelijk trots als een pauw en trok me bij mijn hand naar de stippen waar ze op moeten staan zodat ze in een rij de klas in kunnen gaan. Dan samen naar binnen en ze heeft mijn hand niet losgelaten tot ze wel moest om haar jasje af te doen. Waarschijnlijk bang dat mama ging verloren lopen in die grote school.

Dan begon de juf aan haar ochtendroutine. Er hangt een draadje met foto's en de helper van de dag, vandaag was het Thibaut (doorschuifsysteem), mag dan de wasknijper verplaatsen naar het volgende plaatje van wat ze die dag doen. Eerst de aanwezigheid checken met de sleutelhangers,  het goeiemorgen lied zingen, samen naar het toiletje, dan spelen en in de namiddag was het turnles!

Foto's van de andere kindjes heb ik niet openbaar willen posten, dus hier alleen maar de foto's met Adeline alleen er op. 





De huisjes met de armbandjes stellen een spel of activiteit voor! En als ze bijvoorbeeld in het poppenhuis willen gaan spelen, moeten ze dat armbandje aandoen en dan mogen ze daar spelen. 4 bandjes voor het poppenhuis, 4 voor het gezelschapspel, 2 voor de computer (want er zijn maar 2 stoelekes), 2 voor de leeshoek... eigenlijk al naar gelang hoeveel plaats er is bij dat spel dus. Heel goed gevonden eigenlijk. En de juf heeft het wel degelijk in de gaten want toen ze met 5 in het poppenhuis zaten, klonk het plots "wie heeft hier de verkeerde armband aan??" En inderdaad 1 kindje zat eventjes mis! Maar wat wil je dan ook met al die ouders die daar plots in je klas staan - zou je zelf ook niet je kluts kwijt zijn?? 

Tussen het spelen door probeer ik wat te socializen met de andere ouders, om zo wat inzicht te hebben wie wiens papa of mama is. Je weet nooit dat dat handig is voor later. Ook nog even een woordje over de klasblog. Blijkbaar waren Nicolas en ik niet de enige die ongeduldig zaten te wachten tot er fotootjes tevoorschijn kwamen. Best wel grappig om je in te beelden dat die ouders op hun werk ook allemaal om de zoveel tijd op de klasblog kijken of er al een foto van hun kapoen online is gekomen :) 

In de klas wisselen de kindjes van spelletjes en speelhoekjes naar gelang ze dat zelf willen en waar er nog bandjes vrij zijn. Tussendoor is juf aan het knutselen met enkele en houdt ze al de rest in de gaten. Na het knutselen mag er ook nog geschilderd worden. 1 na 1 mogen ze een tekening kiezen en die dan schilderen. Er is best wel wat kabaal in zo'n klein klasje - ieder kleutertje heeft trouwens best wel veel te vertellen tegen de juf en om de 10/15 minuten is er wel eentje die naar de wc moet... Kleuterjuf... een roeping die ik duidelijk NIET gemist heb, want het zou niks voor mij zijn. Veel respect voor juf Kathleen, doe zo verder !







Geen opmerkingen:

Een reactie posten