dinsdag 13 januari 2015

Naderend examen

Het derde jaar is het nu dat ik dwarsfluit lessen volg. Met het eerste jaar 90 en het tweede 87 procent op het eindexamen, vind ik ook dit jaar dat het 'redelijk goed' gaat. Nu het een overgangsjaar is, heb ik ook in januari een tussen examen. Er moeten 2 stukken gespeeld worden, die ik al een tijdje aan het oefenen ben. Het leek steeds beter te lukken, toen er een fenomeen optrad die elke muzikant wel zal kennen. Plots maakte ik fouten, waar ik die nog nooit eerder had gemaakt! Trekjes die eerst zo gemakkelijk gingen, leken nu plots niet meer te lukken... Hoe komt dat, ik oefen toch nog altijd evenveel, zoniet meer dan anders?!

De leraar zei dat je sommige stukken na een tijdje gewoon 'kapot' kunt repeteren. Dan kén je je stuk zo goed, dat het niet meer écht beter kan en ben je over de piek heen, dan speel je het weer minder goed en maak je plots fouten...  Zeeeeer vreemd, maar het is me niet onbekend. Had ik vroeger ook met mijn trombone en daarbij behorende examens. 

De oplossing: 
1. Speel die bepaalde stukken minder en speel ook weer eens iets anders
2. Als je ze speelt, doe het dan 3 keer traag en 1 keer in tempo. Dan zal het technisch wel nog verbeteren.
3. Moeilijke trekjes in andere ritme's oefenen die nog moeilijker zijn dan je originele ritme - dan zal het originele ritme makkelijker zijn en je zult er geen fouten meer in maken.

Tjah, om plots mijn stukken 4 keer te spelen en dan nog 3 keer aan de helft van het tempo, zoveel tijd heb ik meestal niet op een dag! Tussen de tijd dat ik thuis ben van het werk en de tijd dat de kinderen gaan slapen zit ongeveer een kleine 3 uur. In die 3 uur moet ik de kinderen ophalen, eten maken, de kinderen eten geven, hen in bad doen EN in bed (weliswaar sta ik er niet alleen voor en zijn we met 2) Maar het is dus dagelijks zoeken naar de geschikte timing om een 15/20tal minuutjes te vinden om even te repeteren.. Want vanaf 1 van hen in bed zit, speel ik ook niet meer. Maar bon challenge accepted want wat gaan we anders doen hé :) De stukken minder spelen, dat moet wel lukken, en misschien 1 keer traag en om de 2à3 dagen dan weer eens op gewone tempo? Eens zien wat het zal geven hé volgende maandag in de les. Of het weer in stijgende lijn is of verder de neerdalende lijn volgend... 

Weet je wat mijn oplossing was?? Dat het examen 2 weken eerder gepland stond! ;-) 

repeteren, repeteren, wie zijn best doet, zal het leren

Geen opmerkingen:

Een reactie posten