vrijdag 20 maart 2015

Waar een baby wandelingetje leiden kan...

Tjah, wat doe je met een baby op een donderdagavond, die van de creche komt en doodmoe is, maar toch niet slapen wi in haar bedje? Dan maar een wandelingetje doen ermee... Meestal leiden mijn wegen tijdens zo'n babywandelingetjes richting kruidvat en zeeman die bij ons in het centrum van de stad liggen. Winkels waar het tof wandelen is, altijd leuke dingen, niet verplicht iets te kopen en als je iets koopt, kost het meestal niet veel! Maar nu was wel al rond de 18u30 dus daar kon ik niet heen. Zo'n wandeling zonder doel is toch maar heel saai vond ik. Plots viel het me te binnen. De bibliotheek is open tot 19u30 op donderdag. 
Zalig, richting bib dus! Ook een plaats waar het tof wandelen is, altijd leuke dingen en als je iets meeneemt, is het toch wel gratis zeker!

Niet dat ik de laatste tijd veel lees (geen tijd? excuses natuurlijk), maar het boek dat ik nog altijd liggen heb (deel 1 van game of thrones) boeit me gewoon niet zozeer. Ik heb de serie gezien en dus wat ik lees, is helemaal niet nieuw voor mij. Ik start een hoofdstuk wetende hoe het zal aflopen en ik weet zelfs wat er met het personage op veel langere termijn zal gebeuren ook! Want ik heb de eerste 3 seizoenen al allemaal gezien natuurlijk... Best saai om te lezen.. Misschien moet ik gewoon naar het laatste boek in de serie gaan? Dan zal ik me wel mogen haasten want ze zullen seizoen 4 vanaf april beginnen uitzenden... 

Maar bon, terug naar de bibliotheek gisterenavond. Passeer ik toevallig bij de strips en ik denk: aha zouden er nog geen nieuwe Thorgal's zijn uitgekomen? Een serie die ik al heel lang volg en waarvan ik heel de collectie ook zelf in mijn bezit heb. Althans, dat dacht ik. Want zo het blijkt loop ik weer hopeloos achter! Ik vond er 9 nieuwe die ik nog niet had gelezen en nog niet had. Verdorie toch, dat kan niet zijn hé. 
Natuurlijk allemaal meegenomen en das het voordeel van een buggy natuurlijk. Veel ruimte voor boodschappen her en der. Gisterenavond al een inhaal beweging gemaakt en ik ben al weer min of meer up-to-date! Nu nog beetje bij beetje deze ook verzamelen en bij mn collectie voegen. 

Deze serie strips heb ik toch al zeker 4 keer allemaal gelezen, ik vind het wel de moeite om ze effectief aan te kopen.

Even wat achtergrond (van wikipedia):
Thorgal is de naam van een stripserie van de Belgische scenarist Jean Van Hamme en de Poolse tekenaar Grzegorz Rosiński en geldt als een van de meest succesvolle stripseries in het Nederlandse taalgebied. De eerste verhalen verschenen eind jaren zeventig in het weekblad Kuifje en vanaf 1980 ook in albumvorm. Naast de hoofdserie lopen er sinds 2010 een drietal spin-offreeksen, die bekendstaan als De werelden van ThorgalDe serie combineert elementen ontleend aan de de mythologie van de Vikingen met sciencefictionachtige ingrediënten.


Jaja de serie loopt inderdaad al enkele jaartjes! De spin-off reeksen vond ik aanvankelijk niet zo tof.. Het gezin splitst zich als het ware op en de hoofdserie (moederreeks) blijft Thorgal volgen en zijn zoon, Jolan. Dan is er 1 parallel reeks die de moeder en de dochter volgt, zij heet Wolvin, en dan nog een andere parallel reeks die Thorgal zijn minnares volgt, Kriss van Valnor (waarmee Thorgal een bastaardzoon heeft). 
En nu zag ik dat ze ook nog 2 flash-back strips hebben uitgebracht over Thorgal's jonge jaren... Ik vind het best ingewikkeld allemaal, er waren in de moederserie vroeger ook verhalen die een totale flash-back waren, is het nodig een nieuwe reeks te starten hiervoor? Maar bon, ik zag dat de parallel reeksen uiteindelijk weer zullen samensmelten met de moederreeks, nog enkele te gaan. En dat vind ik dan wel weer tof, dat je weet dat het gezin uiteindelijk weer herenigd zal worden.

Thorgal groeit op bij de vikingen en in die tijd horen daarbij een hele reeks goden, zoals Odin, Loki, Thor, Frigg, Vigrid enz. Super vind ik dat. De hele mythologie interesseert me en de strip reeks maakt het erg visueel. Thorgal zijn avonturen volgen geen standaard patroon, zoals je dat vaak hebt bij andere strips. Als het boekje uit is, dat alles weer tip en top is... nee, een avontuur kan best wel over 3à4 boekjes doorlopen. Ondertussen hebben medepersonages ook een verhaallijn en er komen ook steeds onverwachten dingen uit de hoek. Veel dingen komen ook terug, dus je moet er wel je aandacht bij houden. Ik kan het iedereen aanraden! Mijn boekjes leen ik wel niet uit ... gewoon ff laten weten ;)


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen