woensdag 12 augustus 2015

Vakantie boek

Net zoals tijdens onze vorige reis in Turkije had ik ook deze keer een boek mee genomen. Meestal heb ik niet veel tijd om te lezen of ik maak er geen tijd voor. Maar aan het zwembad is het wat moeilijk om te borduren of kaartjes te maken, een boek lezen is dan wel veel makkelijker!
Ik had op voorhand een lijstje gemaakt van boeken die ik wel zag zitten, reviews die ik gelezen had op andere blogs of op goodreads. Alleen vond ik werkelijk geen enkele terug in de bibliotheek en toen ik de laatste dag voor onze reis naar de bib ging met het gedacht 'dan neem ik gewoon de eerste, de beste...' dan was de bib gesloten! Bummer!

Ik heb dus alweer uit mijn eigen collectie een boek moeten scharrelen. Het werd 'De tweede engel' van Philip Kerr. Dit boek heb ik al een tijdje en ik las het lang geleden al eens en ik was er weg van. 

Verhaal: 
In het jaar 2069 is het grootste deel van de wereldbevolking besmet met het dodelijk virus P2. Tachtig procent van de wereldbevolking heeft het. Een dodelijk bloedvirus, het best te vergelijken met aids. Zonder medicijnenkuur en volledige bloedtransfusie met onbesmet bloed is het dodelijk.
Zuiver menselijk bloed is daardoor het meest waardevolle artikel ter wereld geworden. Het is meer waard dan goud en wordt bevroren bewaard in speciale bloedbanken. Deze banken worden beveiligd door de modernste beveiligingsapparatuur, die vrijwel ondoordringbaar is.
Dallas is zich hiervan bewust want hij heeft de apparatuur ontworpen. Maar nu is zijn dochtertje ziek. Ze heeft een zeldzame bloedziekte en heeft regelmatig bloedtransfusies nodig. Een ziekte die tot zijn bankroet zal leiden, daardoor is Dallas voor de firma een veiligheidsrisico en zijn superieuren besluiten zijn vrouw en dochter te elimineren. Dallas ontdekt dat ze erachter zitten en om zich te wreken bedenkt hij een gewaagd plan. Het beroven van de allergrootste bloedbank. Het probleem is echter, deze bevindt zich op de maan en wordt bewaakt door de machtigste computer ooit door mensen handen gebouwd...

Ik vind het verhaal gewoon meesterlijk goed gevonden. Het idee dat dergelijke virussen ontstaan en daardoor bloed ontzettend waardevol wordt, kan echt wel gebeuren. De auteur schrijft het neer met zoveel details dat het echt zo de realiteit zou kunnen zijn. 
Nadeel vind ik wel dat er véél wetenschappelijke, wiskundige & technische uitleg wordt verschaft. Soms is te veel details ook niet goed. Ik hoef niet alles tot in de details te weten over de samenstelling van bloed en de zwaartekracht op de maan en de samenstelling van de super computer om te snappen hoe het verhaal gaat. Er staan ook keiveel voetnoten in over gebeurtenissen in de jaren voor 2069 die totaal niet bijdragen aan het verhaal... Zo wil de auteur het realistisch doen overkomen, maar ik hoef niet te weten waar de olympische spelen waren in 2048 en wie president was in 2055 ... not relevant to the story.

Nu ja voetnoten kun je gemakkelijk overslaan. Aan allen die het boek nog niet gelezen hebben. Deze zijn nice-to-know maar niet need-to-know om het verhaal te volgen. Sla ze dus gewoon over en laat je meeslepen door het verhaal! Het is zeer spannend en het plot vind ik fantastisch en geniaal. Het epiloogje is dan weer wat minder, maar ja het verbaasde mij niet van deze zeer futuristische schrijver.
Wie weet lees ik dit boek binnen 5 à 10 jaar nog eens! Het blijft voorlopig in de kast staan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten