dinsdag 6 oktober 2015

Tekening analyse

Adeline tekent!

April-mei 2015

September 2015
Je ziet bij de laatste tekening van september, dat het 'mensje' nu ook een buik heeft en niet alleen maar een hoofd is met ledematen. Mijn zus die ergo therapie studeert wist me te zeggen dat dit een stap vooruit is in haar ontwikkeling. Ik zocht het even op:

"Nadat een kopvoeter met ledematen op willekeurige plaatsen is getekend, ontstaat daarna de kopvoeter met de benen verticaal naar beneden getekend. We zien dat het hoofd al veel details heeft, maar dat de rest van het lichaam er nog onderaan bungelt. De armen en benen worden na het hoofd als eerste getekend. Logisch, als je bedenkt dat deze veel in beweging zijn en al snel binnen het gezichtsveld komen. 
Wat later wordt een onderscheid gemaakt tussen hoofd, lijf en benen. Het is de volgende stap in de ontwikkeling van de lichamelijke bewustwording van het kind. Een kind dat zich bewust is van zijn lichaam heeft ook een grotere zelfbewustheid. Zelfbewuste kinderen zijn vaak intelligent. We zien vaak dat meisjes in de tekening zichzelf tekenen met een rond lijf, en jongens met een vierkant lijf. Dat komt omdat de jongens en meisjes inmiddels bekend zijn met de lichamelijke verschillen."

En op een andere site staat er:
"Met 4 jaar tekenen de meeste kinderen poppetjes met een lijf, benen, armen en een hoofd. Daarvoor tekenen ze de bekende koppoters: een cirkel met ogen en een mond en direct daaronder twee benen. Die figuurtjes tekenen ze vanaf 2-3 jaar, wanneer ze ontdekken dat ze een zelfstandig persoon zijn, los van mama en de wereld om hen heen. Deze bewustwording van een zelf drukken ze uit in de vorm van een cirkel, die staat voor eenheid en een afgrenzing van 'de anderen'. "

Interessant allemaal ! En het klopt ook helemaal met Adeline haar ontwikkeling. Waar haar 'ventjes' van vorig schooljaar nog gewoon een hoofd en ledematen hadden, hebben de recentste van september-oktober nu ook een buik! De haren dat verschilt nog van krulletjes tot antennes :)

 Adeline tekende gisteren trouwens ook een jongen en een meisje die verliefd zijn. Kun je raden welk 1 het meisje is en welk 1 de jongen??

5 oktober 2015


Adeline schrijft!

Adeline schrijft al een tijdje haar naam zelf (in grote, onregelmatige letters). Het is opmerkelijk, dat sinds ze dat kan, ze nu werkelijk ALLES begint te naamtekenen. Op elke tekening die ze naar huis meebrengt van de opvang, staat haar naam. Op de voor of de achterkant. Ergens vind je hem wel. Als ze een potlood of een stylo vindt en begint te tekenen of 'doodelen' dan schrijft ze ook altijd steevast haar naam. Meestal juist of anders Adelien (waarbij de n meer op een m lijkt).
Ik vind het wel prima eigenlijk en zolang ze het op papier doet en niet op de muren of zo, is dat goed. Zo oefent ze maar, denk ik dan. Laatst viel me op dat ze ook soms van links naar rechts schrijft.. dan schrijft ze dus enileda - maar ze begint met de a rechts op het blad en werkt dan naar links toe.

Hier schreef ze mama van rechts naar links en ik zette er een pijltje bij om te tonen dat het anders moest.

Ze schrijft al wel vaker eens de L in spiegelbeeld, maar nu zie ik dus dat ze hele woorden andersom schrijft.. Ik zocht ook even rond op het net wat ik hierover kon vinden:

"Schrijven in spiegelbeeld komt heel veel voor bij kleuters. Je hoeft je daar absoluut geen zorgen over te maken. Bij het schrijven doe je een beroep op een deel van de hersenen dat gevoelig is voor gespiegelde informatie. Bij kinderen tot een jaar of 7 is het zogeheten lateralisatieproces nog in volle gang. Ze zijn zich nog niet bewust van de verschillen tussen links en rechts en kunnen richtingen als van rechts naar links en van boven naar beneden nog niet goed herkennen en toepassen. Daardoor kunnen kleuters net zo gemakkelijk van links naar rechts schrijven als andersom en voelt het voor hen precies hetzelfde."

Ok, alweer gerustgesteld, alles heel normaal dus!! Ze loopt precies in het rijtje ;)

1 opmerking:

  1. En vooral leergierig...
    Meisje op de tekening heeft oorbellen...

    BeantwoordenVerwijderen