donderdag 12 november 2015

Stoffen spektakel en de naailes

Vorige dinsdag had ik dus voor de eerste keer naailes. Het ging heel vlot! Het voordeel is dat ik met mijn eigen machine werk, en deze toch wel al behoorlijk goed ken. Veel van de andere cursisten gebruikten een naaimachine die in het leslokaal aanwezig is en dan is het van nul beginnen natuurlijk. 1 iemand kwam toe met een naaimachine die nog in de doos zat. Ze had die anderhalf jaar geleden aangekocht en besloten dat het nu tijd werd om die eindelijk eens te gaan gebruiken! Ik moet toegeven dat de mijne waarschijnlijk ook al meer door mij zus is gebruikt dan door mij, maar bon daar gaat nu wel écht verandering in komen. 
Ik was er snel weer mee weg en de basis zoals mijn naald bedraden en spoelen opsteken, kon ik al. We mochten een speldenkussentje maken in de eerste les en het ging heel vlot. 

Mijn Singer die ik een jaar of 2 geleden voor kerst kreeg
In de komende lessen zullen we een tas maken en daarvoor hebben we enkele benodigdheden nodig. Ik ging hiervoor naar het stoffenspektakel in Kortrijk. Adeline wilde héél graag mee! Op aankomst zei ze "mama het is hier toch proper, ik zie niet zoveel stof liggen?!" Ja meisje dat heb je wel even mis op, het is niet zo'n stof dat we zullen bekijken. Na een tijdje snapte ze het wel. Toen we in een grote bak met leuke stofjes keken zei ik dat ze iets mocht kiezen om een dekentje en kussentje voor haar pop te maken. De pret kon niet op en samen kozen we leuke stofjes aan leuke prijsjes! De zak heeft ze niet meer los gelaten. 
Ik vond er ook nog een leuke en niet dure stofschaar, zeepjes, een riem voor mijn tas en een biais voor de versiering ervan. Alles klaar en volgende dinsdag beginnen we eraan!



Toen mijn machine toch uitstond, besloot ik enkele nodige retouchkes te doen. Dit leuke dekbedovertrek van Adeline waar een scheur in zat, een herstelling aan een pyjama en een broekje + rokje van de pop die ook gescheurd was. Het probleem is dat de pop haar benen raar zwaaien als ze zit en haar kleren dus altijd scheuren... Eigenlijk zou ze iets heel stretchy moeten hebben om aan te trekken. Dat hebben we nog niet gevonden spijtig genoeg en daarom zit ze nog al te vaak gewoon met haar blote poep! Dat willen we ook liever niet hebben natuurlijk... Ik zal nog wat moeten rondkijken voor een goed elastisch stofje dus.

Adeline's dekbed mét scheur (inmiddels is die hersteld!)

Het jeansbroekje dat ze nu heeft en dat altijd scheurt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten