dinsdag 5 januari 2016

Eerste rokje genaaid!

 Gezien het vakantie was en ik eindelijk wat tijd voor handen had, besloot ik ervoor te gaan en te proberen een rokje te maken voor Adeline. Ze mocht mee naar de soldeur (stoffenwinkel in Kortrijk) en mocht daar zelf een leuke stof kiezen! Ze wilde deze kersenstof "want ik eet zo graag kriekjes" en ik kocht er nog een rood paspel bij. Het werd het plooirokje uit het boek Zelfgemaakte kleertjes  van Catharine Deweerdt dat ik in de bibliotheek had gehaald. Ik vind het prachtig dat er vanboven in de tailleband een driehoek uitkomt op de middelste plooi, dat vind ik zo shiek staan! Ik besloot hiervoor een restje zwarte stof te gebruiken en de paspelband in het midden te steken. Langsachter werkte ik af met kamsnaps om het rokje te sluiten. Ik moest de elastiek best wat aantrekken want Adeline is toch zeer smal van heupjes!

Voorkant rokje

Knoopjes langs achter (open)

Knoopjes langs achter (toe)

Ik had nog wat van de stof over en ik maakte een toillettasje. Ik had nog zigzag lint liggen dat perfect ging op de naadlijnen. Dat wilde ik altijd al eens gebruiken en nu kwam het echt perfect van pas! En de pin die erop hangt, believe it or not, had ik ook nog liggen. Van heel vroeger. De voering in het zakje is ook rood en ik maakte er ook 2 buitenzakjes bij, waar ik de rest van het rode paspel voor gebruikte en de voering daarvan is ook in de rode stof. Ik gebruikte daarvoor deze tutorial van handmade-mieke. Ze heeft nog een boel andere tutorials, waar ik zeker nog dingen van zal maken!


Ik ging met mijn gewillig fotomodel naar het park om enkele foto's te nemen, het was toch zo'n mooie dag! De rok combineren blijkt niet zo moeilijk, Adeline heeft best wat zwarte / donkere kledij hangen eigenlijk en zwarte ballerina's heeft ze ook. Ik denk trouwens dat het rokje ook met wit en rode t-shirts of bloesjes goed zal passen! Ik kan zeggen dat het ondertussen zijn eerste wasbeurt ook goed heeft doorstaan en maandag vertrok ze ermee naar school. Mission accomplished! 








Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen