woensdag 20 april 2016

Boeken uit de 'Sprinter-collectie'

Ik lees nog altijd graag boeken. Dat is al van vroeger zo, alleen heb ik er nu gewoon minder tijd voor. Naast werken & de kids, heb ik nog tal van andere bezigheden. 
Maar toch lees ik ook nog altijd graag. En in de bibliotheek heb ik niet altijd veel tijd om door de rekken met boeken te schuimen en opt gemak een boek uit te zoeken... zoals ik dat vroeger wel deed. 
Er is namelijk bij ons in de bibliotheek een hele sectie met speelgoed voor de kids en het is voor hen dus eigenlijk een speeltuin. Daphne heeft de neiging alle spelletjes rond te gooien en de boeken ook... Als de kids mee zijn naar de bib (meestal), moeten we dus vooral onze ogen op hun houden.
Gelukkig hebben ze het in de bib slim gespeeld en bij de computers waar je je gerief moet in/uit-checken staat een rek met boeken en dat heet de 'sprinters' . Dat zijn hele recente boeken die je kunt meenemen maar die dan wel binnen een korte termijn (een maand of zo) terug moeten zijn. Want het zijn dus hele nieuwe boeken die de bib heeft aangeschaft.

Hier grabbel ik de laatste tijd dus al gauw eens een boek mee. Zonder eigenlijk veel naar de achterflap te kijken of zo. Gewoon meedoen die handel en thuis zien we wel. Deze 2 boeken heb ik zo meegedaan en het ene was ├ęcht mijn ding en het andere niet echt...

Reflex - een thriller:
Elf jaar geleden is mijn zoon vermoord. Alleen mijn moeder weet wat er die dag is gebeurd. 
Iris Baudry werkt als politiefotografe. Dag en nacht is ze beschikbaar om verminkte lichamen voor altijd vast te leggen. Ze is discreet, obsessief en vastberaden, en probeert door haar werk de herinneringen aan haar eigen overleden zoon uit te bannen. Als er een lichaam van een kind wordt gevonden op dezelfde plek als destijds haar zoon, moet Iris terugkeren naar haar geboortestad. Het blijkt dat de overeenkomsten tussen de twee zaken niet op toeval berusten. Om de waarheid te achterhalen en haar nachtmerries te verdrijven zal Iris de duistere geheimen uit het leven van haar demente moeder moeten ontrafelen. Maar niets is wat het lijkt en niemand is te vertrouwen...


In Transit - een toekomst boek:
Het is het jaar 2275. Rheyn B-71 en Levya C-35 hebben hun studies afgerond en staan voor de volgende fase in hun levensplan: het Bezinningsjaar. Hoewel ze worden geacht serieus na te denken over de toekomst beschouwen ze deze periode, net zoals de meeste jongeren, als een vakantie. Ze besluiten een illegale uitstap te maken naar het reservaat van de raadselachtige grauwers, een sterk op mensen lijkende apensoort.
Deze toch heeft ingrijpende gevolgen, zowel voor de beide jongens als voor de grouwer die hun pad kruist. Een grauwer die veel meer op hen lijkt dan hen lief is en die zelfs een naam heeft: Aag. 


De thriller 'Reflex' was dus totaal mijn ding niet! Het begon wel nog goed. Het zijn twee verhalen die door elkaar lopen. De ene volgt Iris op haar zoektoch naar de moordenaar van haar zoon en de andere is een totaal ander verhaal. Het andere verhaal, zo wist ik wel op voorhand, moest op de 1 of andere manier tot de moordenaar leiden. Het begint echter een heel stuk in het verleden en schuift zo gradueel op. Dus daarin vond ik het wel interessant en ook Iris vond ik wel een leuk personage in het begin.
Maar het boek neemt een hele rare wending aan en alle personages blijken toch op 1 of andere manier in het boek rare, traumatische dingen meegemaakt te hebben. Het einde was zo onverwacht, dat het niet meer realistisch was en dan het laatste (epiloog) hoofdstuk vond ik er helemaal over.
Een thriller maar dan wel een beetje vergezocht naar mijn idee.

Maar het boek 'In transit' kon me wel helemaal bekoren. Ik las het op 1 dag uit (ja dat kan ik dus ook nog). Het gaat over een toekomstige wereld waar in het mensenras zich in twee heeft gesplitst. De ene groep is veel meer ontwikkeld dan de andere en beschouwt hen dan ook als 'apen'. Nochtans zijn het ook gewone mensen. 2 jongeren gaan op een gegeven moment op zoek naar deze soort en ontdekt een heel complot. Ik vind het briljant geschreven. Ik hoop dat ze nog ooit een vervolg maakt, want het einde leidt er precies wel naartoe! Van deze schrijfster wil ik nog meer lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen