donderdag 19 mei 2016

20 weken zwanger - op de helft!

Ja, nog even een zwangerschapsblogje voor de geïnteresseerden :)
20 weken ver ben ik nu en voor wie niet in weken telt is dat 4,5 maanden oftewel op de helft dus. Vanaf nu nog 20 weken af te tellen en dan komen we uit op 6 oktober. Altijd ambetant vind ik dat, dat je niet precies weet wanneer die nu precies gaat komen. Want de baby beslist het uiteindelijk zelf. Adeline was er op 40+2 en Daphne op 38+4 ... Ik heb dus niet echt een houvast. Het kan eind september zijn maar evengoed al 10 oktober... Niet een probleem voor meteen want eerst nog even die zomer overbruggen hé. En nog wat werken aan de doopsuikertjes. 

Het kindje is nu zo'n 25 centimeter in de lengte en dat zal in de komende weken nog moeten gaan verdubbelen. In gewicht istie nu zo'n 350 gram, en dat moet dus nog vertienvoudigen. Baby's groeien altijd eerst in de lengte en dan op het einde pas in gewicht. De laatste weekjes zijn dus wel zeer belangrijk kwestie van reserve te hebben na de geboorte. 

Over een weekje of 5 is hij al levensvatbaar, dat is ook altijd een mijlpaal! Dat kun je wel navragen bij mijn zus die op neonatale werkt... Baby's die eerder dan 25 weken geboren worden, daar doen dokters geen moeite voor want die zijn niet levensvatbaar. Een hele ethische kwestie natuurlijk, maar in de wet is het in België wel degelijk 25 weken. Ik zal maar eerst beginnen met volgende dinsdag mijn 20-weken echo, toch ook best een belangrijke mijlpaal. En dan aftellen naar 25 weekjes en dan op naar het 3de trimester ! 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten