donderdag 16 juni 2016

Bevallingsverhalen van de meisjes

Vandaag ben ik alweer 24 weken ver, nog 16 weken op de teller dus. Ergens in de verte begint het bij mij dus wel te dagen dat er een bevalling aankomt. Niets onbekends want ik ben al 2 keer bevallen, maar het is wel 2 keer totaal anders verlopen. Ik heb mijn bevallingsverhalen hier nog nooit neergepend, dus eventjes een "blast back to the past"... all the way back to 11 mei 2011: bevallingsverhaal Adeline.

Het begon toen tijdens de nacht van 10 op 11 mei (ik was 2 dagen overtijd). Ik begon zo wat gerommel te voelen rond 3u ongeveer en om 6u 's morgens zijn we dan naar de materniteit vertrokken. Aangekomen was er nog maar 2 cm ontsluiting. Ik stond met andere woorden nog nergens haha.
Maar ik kreeg dan wel een infuus met wat weeënopwekkers. Tegen 9u 's morgens had ik al zo'n 4 cm en werd mijn water gebroken. Het ging echter nog niet zoveel sneller vooruit!
Om 10u30 had ik nog maar 5cm en heb ik dan toch een epidurale verdoving gevraagd, want de weeën werden toen wel heftig! Na de verdoving was de pijn volledig weg en ik voelde niks meer. Ik kon nog wat rusten en ik denk dat ik zelfs nog wat geslapen heb. 
Ik denk zo tegen 11u30 dat ik 7 cm had en om 13u30 dan 9 cm. Dan heb ik me nog wat gedraaid om Adeline goed te laten indalen en om 14u30 of zo konden wij er écht aan beginnen. Ik was nog verdoofd, dus de vroedvrouwtjes moesten helpen voelen wanneer mijn persweeën kwamen en na zo'n 15 tot 20 minuutjes was Adeline daar! Het ging heel vlot en ik heb geen pijn gehad. Ze woog 3 kg 530 en 51 cm lang, ze kreeg ook een heel goede apgar score. Het was eigenlijk een heel vlotte bevalling dus. Ik was wel een beetje ingeknipt maar dat viel goed mee.



De 2de keer was Daphne natuurlijk, op 27 april 2014. Bij haar begon het zo rond 7u 's morgens, ook met wat onregelmatige krampen. Het was zondag en het was eigenlijk 10 dagen voor mijn uitgerekende datum. Ik heb dus wel nog wat afgewacht om te zien of dit wel zou doorzetten. Maar het werd toch stilletjes aan regelmatiger en zo rond 14u30 was het zo om de 10 minuten een wee. Dus tegen 16u ben ik vertrokken naar het verloskwartier om te zien of dit echte weeën waren. Ik werd er aan de monitor gelegd met de mededeling dat ze een uur zouden kijken en dan verder zouden beslissen. 
De weeën bleven op dat moment om de 10 à 12 minuten komen en ik had om 17u zo'n 2 cm ontsluiting. Er werd besloten dat ik nog 2uur aan de monitor moest blijven. Dat vond ik niet tof om het zacht uit te drukken want ik lag er wal helemaal alleen op dat moment. Dus Nicolas besloot op dat moment om Adeline naar oma te brengen en af te komen om samen te zien hoe het verder ging verlopen.
Om 19u dan heb ik om de 5 minuten weeën en 3 cm. Ik mag dus blijven en ik vraag een epidurale want op dat moment heb ik al 12u weeën !
De anesthetist van wacht werd opgeroepen en na wat uren leek te duren kreeg ik dan toch om 20u of zo eindelijk een epidurale verdoving. Dus ik kan op dat moment even op adem komen en Nicolas besluit mijn auto terug nr huis te brengen en oma zal hem dan terug brengen. Om 21u breekt mijn water vanzelf en op dat moment heb ik 5 cm opening. 
Om 21u30 echter voel ik dat de weeën weer pijn beginnen doen. Ik roep er de vroedvrouw bij en zij komt tot de conclusie dat ik plots 10cm opening heb. Het is dus kei snel gegaan na het breken van mijn water en de epidurale verdoving werkt niet meer omdat het zo snel gevorderd is. Zij willen op dat moment ook niet meer op de verdoving bijgeven... De baby komt er onmiddellijk aan en Nicolas is om 21u40 pas net op tijd terug op de kamer want ik mag dan meteen beginnen persen. 
De verdoving werkt niet meer, dus het is deze keer wel pijnlijk! Maar er is geen weg terug dus ja niet veel opties, alleen maar blijven persen :) Om 22u10 is ze er dan eindelijk, kleine Daphne!


Zo, dat waren mijn ervaringen tot nu toe... geen horrorverhalen tot nu toe, dat hoop ik wel zo te houden ook. Ik ben zeeer benieuwd hoe het deze keer zal verlopen. Het zal wel weer een heel ander verhaal worden ! Spannend :)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen