woensdag 17 augustus 2016

Structuur in de kinder administratie!

Nog 2 weken en we zijn alweer 1 september! Een volledig nieuw schooljaar is right around the corner en dus heb ik mijn administratie van de kindjes weer wat bijgewerkt. 
Daarmee bedoel ik dan de foto's in hun digitale mapjes aanvullen, op orde zetten en back-ups van nemen. En vooral ook de blaadjes en tekeningen die Adeline en Daphne geregeld meekrijgen van de crèche/school/ kamp/ speelpleinwerking op orde leggen en daarna in hun schriftje plakken.

Vorige school jaren bij Adeline werd nog veel door de juffen zelf in een schriftje werd geplakt, maar wordt dat precies niet meer gedaan en wij kregen elke week gewoon een blaadje mee. Ik besloot alles dan maar zelf in een schrift te plakken, met ertussen haar mooiste tekeningen.  Ook Daphne krijgt in de crèche geen schriftje meer mee. Met de papierloze wereld waar we tegenwoordig naartoe streven, begrijp ik dat ook wel. Maandelijkse facturen en loonfiches worden hier ook zelden door ons nog bewaard. Het meeste staat  digitaal op de website van de provider op 1 of andere server. Zo'n papieren hoef je niet langer bij te houden. (ik heb het hier zeker niet over aankoop facturen van nieuw gerief !!)

En dus krijgen we tegenwoordig het overzichtje van de crèche via e-mail, en dat printen wij nooit af. Ik denk niet dat het een gemis zal zijn later voor Daphne, als ze niet zal kunnen nagaan hoe laat ze een fruitpapje gekregen heeft en of ze die dag goede stoelgang gehad heeft of niet.... Dus we bewaren deze overzichtjes gewoon in onze mailbox, maar daar stopt het. Terwijl we van Adeline wel alles mooi op papier gekregen hebben natuurlijk en dat schriftje zullen we zeker bewaren. 
Dus Daphne kreeg van mij ook een groot schrift dit jaar waar ik haar tekeningen en briefjes in plak.

Zo zal elke ouder wel zijn eigen systeem hebben waarschijnlijk. Met de jaren hebben de kids (vooral Adeline) zo al een hele serie boekjes/schriftjes bijeen vergaard waarin dingen worden bewaard! Het begint al met een zwangerschapsdagboek. Met (half)maandelijkse foto's en updates over vanalles en nog wat in de zwangerschap. Voor alle 3 op dezelfde manier ingevuld en bijgehouden.


Eens ze dan geboren zijn, plak ik de geboorte foto's er nog bij en dit boek is dan afgesloten. Vervolgens krijgen ze van Kind en Gezin een gezondheidsboekje. Hierin wordt hun gewicht/ lengte/ voeding en zo bijgehouden. Mijn moeder heeft ze altijd ook goed bijgehouden van ons allemaal en toen ik alleen ging wonen, kreeg ik het mee. Handig om mijn eigen groeicurves te weten eens je zelf kinderen hebt! Onnodig te zeggen dus dat ik deze ook goed bewaar. Naar vaccinaties toe is het ook gewoon een noodzaak om ze goed bij te houden!

Dan heeft Adeline dus haar crèche boekje, schriftje van het peuterklasje en schriftje van het 1ste kleuter. Van het 2de kleuter maakte ik nu zelf een schrift en voor Daphne maakte ik ook zelf een crèche boekje. Deze heb ik dus deze week bijgewerkt. Leuke tekeningen scan ik ook soms in, of makkelijker nog, ik neem er een foto van met mijn smartphone. Die gaan dan in een foto-album samen met alle foto's die wij bewaren van websites, zoals: facebook site van de crèche, school en speelpleinwerking en blogs van school, idee kids of andere. Best veel input dus!!





Het vereist wel een beetje administratie dus, als je na een volledig schooljaar nog een overzichtelijk fotoboek wilt maken. Ik kan mama's die dit ook van plan zij, dus alleen maar aanraden er door het jaar zoveel mogelijk structuur in te steken! Dat vergemakkelijkt alles nadien en het is wel plezant voor de kinderen om later hun boekjes en schriftjes nog eens te kunnen bekijken.

Denk nu niet dat ik alles bijhoud. Knutselwerkjes en tekeningen, daar maken wij een foto van en die gaan dan wel gewoon de vuilbak in. Mooie stukken mogen wel een tijdje uitstaan, maar ik heb er geen hartzeer van om die dan nadien weg te doen. Zoiets zal de tand des tijds toch niet doorstaan. 

En voor volgend schooljaar zijn zij er ook al helemaal klaar voor! 
Dit jaar blauwe schriften voor het 3de kleuter en het peuterklasje, ze staan al klaar op de plank en voor Adeline is het foldertje van de kennismakingsavond (30 aug) al ingeplakt! 
Ze hebben ook elk een nieuw vriendenboek voor dit schooljaar. 
Adeline heeft er al 1 volledig vol van vorig schooljaar, dit staat ook al bewaard bij haar gerief. En dit schooljaar mag ze dus rond met een nieuw. Voor Daphne vond ik een super schattig eerste vriendjesboekje voor de echte peuters. 


Helemaal klaar voor september dus! Zoals met alles is het gewoon regelmatig bijhouden écht wel de tip om met alles rond te geraken. Zeker als je nog graag extra foto boekjes maakt zoals ik, bij bijvoorbeeld verjaardagen en nu bij ons 3de spookje, de geboorte natuurlijk! Met een beetje structuur lukt het wel ! 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen