vrijdag 30 december 2016

Nog wat einde-van-het-jaar-naaiwerkjes

We kunnen er niet omheen, het is 30 december, het jaar is bijna om! Ik had me voorgenomen dit jaar veel meer achter de naaimachine te zitten en ik vind dat het niet zo goed gelukt is. Dus toen ik nog wat leuke stofjes kreeg als kerstcadeautje van mijn schoonzus, besloot ik daar vlug verandering in te brengen.
Ik maakte 2 Julliette tasjes uit het boek "Mijn tas" dat ik vorig jaar kocht. Waarom twee? Wel bij dit tasje kruipt het meeste werk in het knippen van de patroondelen (de stof en de vlieseline), dus ik dacht, ik doe het meteen al dubbel, dan kan ik er ineens twee stikken. Bandwerk!
 Ik maakte al eerder het Juliette tasje hier, als kerstcadeautje in het zwart met goud en hier, als verjaardagscadeautjes (deze zonder paspel, met geflockte naam). Nu heb ik er dus twee gemaakt in de leuke meisjes stoffen die ik kreeg en ik voegde er een gele paspel aan toe. Geel paspel? Ja, dat had ik ooit eens in de veritas gekocht met het idee "dat komt wel eens van pas". Maar laten we eerlijk zijn... sometimes it does, sometimes it doesn't ;) 
Als knoopje (kamsnap) gebruikte ik dan ook een gele want dan paste dat nog leuk bij het paspel.




Het lusje wou ik eigenlijk aan de rechterkant maar bij het rode is dat anders uitgedraaid, oeps :) Maar als je dat wil draaien, moet heel de voering er weer uit, dus dat heb ik maar zo gelaten. Ondertussen heb ik het blauwe al weggegeven aan een vriendin als kerstcadeautje en het rode met bolletjes zal allicht een nieuwjaarscadeautje worden. Het tasje is eigenlijk als clutch, voor feestjes, maar je kunt het ook thuis als toilettasje gebruiken.

En dan had ik de smaak te pakken want deze tasjes naaien aardig weg. En wilde ik ook eindelijk eens aan de slag met een jersey stofje met vogeltjes (oker en blauw) dat ik in de herfst kocht om er een t-shirt of tuniekje van te maken voor Daphne. Ik wilde natuurlijk ook mijn gloednieuwe overlock machine testen die ik mezelf cadeau gaf voor mijn kerst ;) ;) deze stond uitzonderlijk in de lidl shop te koop en het kreeg uitstekende reviews van een goede vriendin van mij. 

 Ik vond een leuk patroon in de Ottobre design 4/2015. Het is het tuniekje dat op de cover staat.  Het voorpand heeft vanboven een biesje met een stolpplooitje er onder. De mouwtjes zijn afgewerkt met een elastiek, voor een rimpel effect. Leuke extra's vind ik!
 Ik knipte alle patroondelen in een 98, dat zou 3 jaar moeten zijn en dus Daphne's maat. Wel opletten geblazen want ik wil wel dat alle vogeltjes er mooi recht op staan en niet omgekeerd ;)
Op het originele patroon zijn alle biesjes en randjes in dezelfde stof, maar ik besloot een effen lichtblauw stofje te nemen voor een beetje contrast. 


Het in elkaar steken van het shirtje, ging in eerste instantie super vlot! De biesjes en de plooitjes lukten prima. Ook de elastiek aan de mouwen ging zeer goed. Ik dacht echt dat dit mijn top stuk ever zou worden! 



Ik overlockte de binnennaden en voor de hals en mouw boorden gebruikte ik mijn gewone machine met een tweeling naald. Maar toen... brak plots mijn tweeling naald en kon ik niet meer verder. We gingen een andere halen en ik kocht er nu meteen 3 want mijn tweeling naalden breken wel vaker. Helaas ging het toen van kwaad naar erger. Er zat draad vast in de machine en er was een technisch defect. Nicolas heeft die dan hersteld van binnen. Ik heb zo spijtig genoeg veel tijd verloren.
En het probleem dat ik al had aan de spoel is ook verergerd... Slijtage van een stukje denk ik. Dat zorgde ervoor dat sommige naden niet zo mooi gestikt zijn op het einde (vooral de zoom). Met de tweeling naald stikken ging voor de zoom dan ook helemaal niet meer. Ik heb die dan 2 keer gedaan met een enkele naald. En zelfs dat werd moeilijk! 
Vandaag doe ik dus noodgedwongen mijn naaimachine binnen voor onderhoud. Ik vermoed dat sommige onderdelen aan vervanging toe zijn en dat er was kuiswerk nodig is. Er kruipt daar toch veel stof in ondanks dat ik de hoes er altijd op doe. Hopelijk krijg ik ze vlug terug!

Terug naar het tuniekje! Zoals je misschien kunt zien, is die best wel nog geslaagd alleen... is uiteindelijk de hals veel te wijd uitgevallen... :( Het lubbert enorm! En als ze het aanheeft, is het nog veel meer te zien. Ik kan er nochtans niet zo veel van innemen want anders krijg ik die niet meer over haar hoofd. Wellicht de stof keuze die niet zo goed is voor dit patroon? Of combinatie van het garen + stof + machine defautjes?
Op alle andere vlakken is de maat wel perfect voor haar. De schouders zitten goed, de mouwlengte is prima en voor de zoom heeft zij mogen passen natuurlijk.
Zo spijtig van de hals!


Achteraf gezien heeft het stofje wel een zeer hoog pyjama-gehalte om effectie meer naar buiten te komen ermee. Dus het shirtje werd gedegradeerd tot pyjama en de wijde hals zal dan wel comfy zijn voor 's nachts. Misschien maak ik ooit uit het blauwe stofje nog een pyjama broek voor erbij. Geen top-stuk geworden dus... Tzal voor 2017 zijn :-)


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen