dinsdag 3 januari 2017

Restjesverwerking en een nieuw traktatie plan!

Zo, ik had er al even over zitten nadenken wat Adeline dit jaar voor haar verjaardag mee kon nemen naar de klas als traktatie. Ik wilde graag weer iets gepersonaliseerds zoals vorig jaar, maar dan wel iets minder werk. Dus zeker niet borduren deze keer. Liever dan eigenlijk iets naaien/ kopen en de namen er op flocken. 
En zo had ik uit het boek 'Mijn tas' een heel simpel tasjes patroon ooit gemaakt, namelijk de 'Tilly' en je hebt er ook wel zeer weinig stof voor nodig. Met een lap van 25 cm voor de buitenflap, heb je al genoeg. De onderstukjes doe ik dan telkens met effen stof, zodanig dat ik er op kan flocken en dat het duidelijk leesbaar is. Dat was het plan, dat had ik al een tijdje en deze week ben ik er ingevlogen!



Met de naaimachine van mijn mama, een oude Duitse Hoffman, maar hij naait nog goed. Zeker in vergelijking met hoe mijn machine op het einde nog draaide. Hopelijk heb ik ze dan toch volgende week wel terug. Zoals met de meeste naai projecten is het knippen van de stof het meeste werk..
Dat werd dan ook band werk. Tekenen, knippen, overnemen, strijken... Pakketjes klaar maken met alle nodige stof per zakje. En dan stikken maar!
Ik heb alle kleine stukjes stof die ik nog over heb van andere projecten uit mijn stofjes gehaald en die zou ik nu graag verwerken. Ik wil er écht geen nieuwe stof voor kopen. Hooguit wat extra vlieseline om te verstevigen. Voorlopig lukt het prima! De restjes zwart/witte stofjes gingen prima voor jongens etuis! 



Ik kon ook met 1 blaadje witte flock folie, 12 namen uit snijden met mijn snij machine. Er zijn 22 kindjes en 1 juf, dus ik zal maar 1 extra blad flockfolie nog nodig hebben. Das ook goed nieuws en het is best wel een groot lettertype. Ik combineerde de rest van de effen zwarte stof met de hartjes stof die ik nog liggen had, ook een restje dat nu definitief op is. Dus nu heb ik al 7 etuis gemaakt op 2 dagen. Het gaat vlotter dan ik dacht. Er zat zwarte draad in de machine, daarmee eerst alles gestikt met dat garen en ik heb al stof geknipt in andere kleurtjes ook, die zijn voor de volgende keer, dan steek ik ander garen op :)


Eerste lange-adem projectje van het jaar is gestart! To be continued - zou zeker tegen 11 mei moeten af zijn, maar ik schat wel als ik op dit tempo kan verder doen, dat het veel eerder af zal zijn.

1 opmerking: