vrijdag 14 april 2017

Laatste dag speelpleinwerking

Vrijdag vandaag! De laatste dag van de paasvakantie is het nog niet, daarvoor genieten we nog eerst van een verlengd paasweekend. Het is wel al de laatste dag van de speelplein werking voor de meisjes. Na een weekje Kasper, zijn ze nu een weekje naar Haasje-over geweest. Er zijn op onze gemeente namelijk verschillende werkingen actief. 
Voor de laatste dag mochten ze hun verkleden en het thema deze vakantie was 'de zee'. Ze kregen daarvoor een dinsdag een briefje mee. Hmmmmm... ik heb er wat over nagedacht. Ze konden natuurlijk hun verkleedpakjes van carnaval boven halen. Clown, verpleegster, bumba, Elsa... Het heeft allemaal wel lekker NIKS te maken met de zee hé. Misschien moest ik deze keer eens proberen zelf iets in elkaar te flansen.

Matrozen pakken of zeemeermin pakken, ik heb het eens gegoogled, best moeilijk om te maken, niet evident. Veel dure stof nodig, niet echt veel zin in eigenlijk. Key woorden voor dit project waren vooral 'snel' en 'goedkoop'. Als ze dat maar 1 dagje dragen mag dat niet veel kosten. 

En dan kreeg ik het idee van de piraten pakjes. Eigenlijk zijn het niet echt 'pakken' , eerder enkele accessoires. Een overgooierke, een sjaaltje en een rode brede riem. Ik vond wat inspiratie op pinterest ha ja waar anders :p en zo is het idee ontstaan!

2 kindjes verkleden in piraatje, wat heb je nodig?  
- Een lap groezelige zwarte stof. Toevallig had ik dit liggen in de stoffenbak geen idee van waar het ooit gekomen is. Een soort linnen stof, zeker niet mooi genoeg om ooit voor iets anders te gebruiken.
- Brede stukken rode stof, liefst tricot. Ik gebruikte 2 grote jupiler t-shirts uit de kringloop. Daarvan gebruikte ik vooral de achterkant - ik denk dat je ze af en toe gratis kunt krijgen zelfs bij bakken bier.
- Naaimachine
- Eventueel witte flexfolie om wat te versieren met doodskoppen


Het moest snel gaan en het ging dan ook snel! Met de losse pols de overgooierkes uittekenen. Achterpand en 2 voorpand stukjes. En dat dubbel. Knippen maar en ik had nog net 1 vierkant over waarvan ik 2 grote driehoeken kon maken voor de sjaaltjes. De overgooiers tesamen stikken aan schouder - en zijnaden en dan alles zigzaggen. 
Ik heb dus NIKS omgezoomd. Gewoon gezigzagd en dat was het perfecte effect dat ik nodig had. Wat een verademing om iets te maken dat eens niet netjes en proper afgewerkt moet zijn. Gewoon onder de naaimachine en stikken maar! Piraten zijn ook niet netjes & proper hé :) De onderkant heb ik niet gezigzagd, dat moest rafelen. Adeline mocht de rafels van de vestjes zelf nog bij knippen.


Dat was wel nodig want zij wilde eerste he-le-maal geen piraat zijn. "Dat is vies en dat is voor jongens!" Nog enkele zo'n uitspraken en dat ging met de nodige tranen gepaard. Meisjes zijn geen piraten, mama weet je dat dan niet?!?
Ik stelde voor dat ze zelf haar piratenvestje mocht versieren. Ok zei ze dan, een vlinder moest er dan wel nog op. We keken samen op de tablet naar voorbeeldjes van meisjes piraten . Bij afbeeldingen op google. Ja ja die vonden we wel. Veeeeeeel meisjes piraten :) Aha dat bestaat dus toch. En geen enkele had een vlinder op haar vestje. Doodskoppen, zwaarden en pistolen, dat wel! 

"Ok mama doe dan ook maar een doodskop, want een piraat is stoer!" 
Aja en er moest ook een knoop aan het vestje, dat moest zeker. Met die instructies ging ze slapen en werkte ik de pakjes af. Een ooglapje hadden we nog liggen (kringloop winkel = 0,10cent) en dat maakte het voor Adeline wel af! Vrijdag ochtend waren ze dan wel vroeg wakker en heel gewillig om hun pakjes aan te doen!



Vanmorgen aangekomen op de speelpleinwerking was het eerste dat we zagen... nog een andere meisjes piraat! "zie je wel - meisjes kunnen ook piraat zijn!"

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen