dinsdag 13 juni 2017

Het ijsjes thema

Deze week gaat het over ijsjes bij Daphne in de klas. (Bij Adeline gaat het over vissen - dat doet nu eigenlijk niet ter zake... maar ondertussen weten jullie dat ook alweer, nuttige info, toch?)

Ze maken vandaag zelf waterijsjes want Jules had wel alle ijsjes uit de winkel opgegeten. Ik hoorde gans het verhaal van Daphne - zalig hoe een peutertje dat 'über-ernstig' weet te vertellen. 
We kregen alvast mémé ijsjes vormpjes mee van tupperware. Ik denk dat ze blij is dat deze dan ook nog eens gebruikt worden. Adeline's naam stond er nog op van enkele jaren geleden - lekker easy.

Ik had nog een groot stuk zalige ijsjes-stof liggen van dit seizoen. Ik had het gekocht als zomerstofje en maakte er al eens een omkeerbaar zomerhoedje mee voor Adeline. Alleen niet meteen over nagedacht dat de flap dan omgekeerd aangestikt moet worden, anders staan de ijsjes bij het keren op hun kop! Bummer! Niet meteen geslaagde missie dus. Het patroon viel ook groot en het hoedje werd tot op heden nog niet veel gedragen. Een 2de versie wordt wel ooit nog eens gemaakt, denk ik.


In ieder geval de ijsjes stof, ik vond het nu het ideale moment om er nog iets mee te doen. Iets dat Daphne dan in de "ijsjesweek" kon meenemen naar school. Best een kleding stuk dan maar. Ik had nog een munt groene elastiek liggen en ja hoor die paste wel kei goed bij deze stof (écht toevallig, niet gezeverd). Een rimpelrokje werd het! Ook al zie ik persoonlijk liever plooi-rokjes, deze keer mochten het rimpeltjes zijn. 

Ik had dit nog nooit gemaakt, maar lees er dikwijls over dat het zo makkelijk is. En geloof me, dat is het ook. Gewoon goed de maten opnemen van het kindje en het is echt kei snel gemaakt. Een patroon heb je ook niet nodig. 
1. Elastiek rond haar taille leggen en op maat knippen.
2. Twee keer breedte van de elastiek uit de stof knippen. Lengte opmeten bij kindje.
3. Rimpeldraad stikken en rimpelen.
4. Elastiek erover stikken met zigzag steek.
5. Omzomen. Ik gebruikte een siersteek.

Ik maakte het zaterdagavond en zondag kon ze het al dragen voor vaderdag!








Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen